Innehåll

17 April 2012

"Jag vill vara fri i vem jag är"



Den skotska låtskriverskan och r’n’b-sångerskan Emeli Sandé, 24, har gjort en succékarriär sedan hon släppte sin första världshit ”Heaven” i augusti 2011. 
Hon är Englands just nu bäst säljande kvinnliga artist och vinnare av det prestigefyllda ”Brit Award Critic’s Choise 2012” för sitt album ”Our version of events”.
Emeli Sandé började sin karriär som låtskrivare åt andra artister som Susan Boyle, Preeya Kalidas, Leona Lewis, Alesha Dixon, Cheryl Cole, och Tinie Tempah.
Hon fick nyligen titeln "The Voice of 2012" av tidningen The Times och den svårflörtade kritikern Simon Cowell har kallat henne en favorit. 
Emeli Sandé är aktuell med nya singeln ”Next to me” och en utsåld turné i England. 
Hennes låtar har beskrivits som rikt melodiska, klassiskt kraftfulla, retro-futuristiska soul/poplåtar. 
I sommar åker Emeli Sandé med Coldplay på deras USA-turné. 

 Vad inspirerar dig ?
– Jag inspireras av utmaningar, folk som utmanar mig och hur jag tänker. 
Speciellt andra artister eller poeter, kreativa människor. 
En fras eller ett ord kan också vara en inspirationskälla. 
Jag är öppen för att bli inspirerad av allt. 

Singeln ”Next to me” är väldigt personlig. Är texten baserad på verkliga händelser?
– Alla mina låtar är inspirerade av saker som jag har upplevt och vad jag känner. 
”Next to me” handlar om männen i mitt liv, de som har varit lojala och stöttat mig 
i vad jag gör. Framförallt min fästman, min manager, pappa och Gud. 
Jag skrev låten för att hylla dem.

Varför valde du att byta från att skriva låtar för andra till att sjunga dina egna sånger?
– Jag har alltid velat sjunga, vara min egen artist, och jag har jobbat länge med mitt eget album. 
Det var bara inte rätt tid för mig förut att bli sångerska, 
jag var helt enkelt kär i musikskrivarvärlden. 
Men efter att min första singel släpptes i England insåg jag verkligen att då var tidpunkten för mig att bli min egen sångerska. 
Nu är huvudfokus på att göra min egen musik men jag kommer nog att fortsätta skriva för andra också. 

Du studerade medicin i fyra år. Vad har du för andra karriärplaner?
– Jag har en examen i neurovetenskap, jag vill bli neurolog och ta en doktorsexamen senare. Det har alltid varit min stora dröm. 
Men jag har ju alltid velat att jag vill jobba med musik, 
och att det är någonting jag vill göra i mitt liv, först. 
Jag ska ut på turné nu i England, sedan USA, Europa, 
Australien och förhoppningsvis Afrika. 
Jag vill sprida min musik så vitt och brett det går, över hela världen. 
Sen, i framtiden kommer jag att göra klart min doktorsavhandling.   

Hur kommer det sig att du har en tatuering av Frida Kahlo på armen?
– Frida Kahlo och hennes konst är en stor inspiration för mig. 
När jag såg hennes tavlor första gången så blev jag helt tagen. 
Hon är en av de mest starka och mäktiga kvinnliga konstnärerna jag vet, 
hon är modig och ärlig i sin konst. 
Min tatuering ska påminna mig om att jag ska vara lika modig i min konst 
och stark i vem jag är. 

Vilka är dina musikaliska förebilder?
– Jag har många, när jag växte upp var det Joni Mitchell, henne älskar jag. 
Jag gillar verkligen Regina Spektor, och andra som Lauryn Hill, Tracy Chapman, 
Nina Simone och Alicia Keys. 
Många kvinnor som verkligen har inspirerat mig inom soulen.
 Jag vill inte ta för mycket från andra utan vara så individuell och originell som jag kan. 
Jag vill känna mig fri i vem jag är.