Innehåll

2 May 2012

"Jag bor i mina väskor"






Melody Gardot vann den svenska publikens hjärtan när hon medverkade i ”Skavlan” år 2009. 
Sedan dess har det varit ganska tyst om den 27-åriga sångerskan från Philadelphia. 
Nu är hon aktuell med albumet ”The Abscence” och en Sverigeturné i december. 


– Jag vill beskriva mitt nya album med orden gemenskap och samarbete. 
Det är första gången som jag verkligen har gått ner i ”smutsen” med en producent, in i varje detalj. 
Jag ville ha trädljud, fågelsång och ett nytt coolt sound. 


När Melody Gardot var 19 år blev hon påkörd av en bil. 
Hon fick allvarliga huvud, höft- och ryggskador och bröt bäckenet på två ställen. 
Hon kunde inte gå eller prata och drabbades av kraftig minnesförlust och var totalt beroende av alla runt omkring sig. 
Hon fick stanna på sjukhuset i ett år. 
– Livet började för mig som dag ett, dagen jag blev påkörd. Allting fick en ny mening och förklaring. 
Jag är evig tacksam min familj och alla runtomkring som tog sig tid att åter lära mig vad som är viktigt i livet. 
De väntade, stöttade och gav aldrig upp. Mamma stod vid min sida hela tiden. 
– Det svåra var att vara en kreativ person i en kropp som inte rör sig.   


Under rehabiliteringen på sjukhuset började Melody Gardot använda musik som terapi. 
Med en gitarr till hjälp började hon långsamt forma ljud och efter ett par år lärde hon sig prata igen. 
Hon skrev sina låtar i sjukhussängen och gav ut EP:n ”Some lessons: The bedroom Sessions” (2005). 
Hon har gett ut albumen ”Worrisome heart” (2008) och ”My one and only thrill” (2009). Och nu är det dags för den fjärde skivan ”The Abscence”.

I ett och ett halvt år reste Melody mellan Sydamerika, Portugal, Spanien, Marocko och Afrika för att finna influenser till den nya skivan. 
Hon beskriver resan som ”ett drömmande i den verkliga världen” och att låtarna är inspirerade från mentaliteterna i de olika länderna.
– Jag levde för stunden, och försökte inte tänka så mycket på att det var ett album jag skulle göra. 
I slutändan hade jag samlat på mig så mycket material att jag hade kunnat göra tre album. Jag gör så. 
Och sen måste någon stoppa mig och ta ner mig på jorden igen. 
Resandet var en underbar upplevelse. 


Det är särskilt kvinnor som ger Melody Gardot inspiration. 
Hon berättar om Brasiliens små barer, där kvinnor gick upp på scenen och bara sjöng, med ögonen riktade mot skyn.   
– Kvinnor som min mamma, kvinnor i kulturer där pengar i princip inte finns, men som ändå klarar av att uppfostra barn och få saker att hända. 
I Bahia sjöng kvinnorna till havsgudinnan och i Afrika spelade de med händerna på vattnet samtidigt som de tvättade kläder. 
Det var sådant som inspirerade mig, min resa genom musiken och musiken genom min resa.


Melody Gardot lärde sig mycket om nya kulturer, språk, och instrument, annorlunda från vad hon kunde innan. 
På det kommande albumet sjunger hon på bland annat portugisiska. 
Hon berättar att när hon rest tidigare har hon haft så bråttom och bara sett städer från baksätet på en bil. 
 – Resan började med att jag vaknade en morgon och bestämde mig att jag skulle åka, 
så var det bara. Jag blev ödmjuk inför att jag inte kunde så mycket som jag trodde från början.
Jag tror att det är väldigt lätt att göra någonting du älskar och vara lycklig, 
skaffa familj och göra alla de där vanliga sakerna i livet. 
Jag vill ha den exakta motsatsen, bara packa väskorna och dra. 
Jag är inte en sån som har en femårig plan, eller ens vet vad jag ska göra imorgon. 
Folk frågar mig alltid, ”Melody varför bor du inte i ett hus” och jag svarar jämt samma sak: ”För att jag bor i mina väskor”. 

































Publicerad i DN 2012-04-30