Innehåll

3 April 2009

Reportage: Är du medveten?


Ett reportage om second handens värld.


I finanskrisen bistra dagar håller folk hårt i pengarna och de stora klädkedjorna rear ut nya kollektioner. 
Samtidigt blomstrar affärerna för second handbutikerna, 
att handla vintage blir allt trendigare. Oavsett om man letar efter någonting speciellt eller inte finns garanterat unika plagg. 
Det gäller att ha öga för mode och en rejäl dos tålamod när man plöjer Stockholms second handbutiker.


Judith's
Inne på Judiths second hand står ett minivardagsrum med två solblekta, 
beiga rosmönstrade soffor och ett litet ekbord i mitten. 
Butiken andas retro och ser prydlig ut. Trägolvet knakar under fötterna.
Två unga trendiga tjejer står i ett hörn och prova pälsvästar och en kvinna med barnvagn bläddrar förstrött genom jeansjackor. 
Ur högtalarna strömmar lugn gitarrpop och på väggarna hänger strategiskt placerade, välutvalda klänningar.


På en pall vid ena långsidan av väggen står Moa och dammtorkar en hylla med skor.
– Den här våren är det mycket lila, i alla dess nyanser, som du ser i skyltfönstret, 
säger hon och pekar mot de två stora fönstren som vetter ut mot Ringvägen.
Sex skyltdockor klädda i blommiga skira klänningar och lila tyger står uppradade tre och tre. 
Vårtemat är tydligt med konstgräs, plastblommor och picknickkorgar. 
Moa är ansvarig för skyltningen och berättar att hon gör om dem en gång i veckan. 
Förutom på Judiths jobbar hon även som butikschef på filialen Filippa K’s 
second handbutik i dörren bredvid.


I kassadisken står Anna och synar en grön kuvertväska i sömmarna. 
Hon vänder, vrider och luktar på skinnet.
– Jag använde den förr i tiden, berättar den rödklädda äldre damen som lämnat in den, 
jag har även ett par matchande skor till. Visst är de läckra ihop!
Anna ser tveksam ut.
– Nej jag tror faktiskt inte att den funkar just nu, kanske senare i vår, 
säger hon och räcker över väskan.


De senaste fem åren har Judiths haft ett högt tryck av kunder berättar Anna, 
som jobbat där sedan tio år tillbaka. 
I början mest för att det blev trendigt och fler ville skapa sig en egen stil. 
Numera när det är lågkonjunktur vill folk lämna in allt mer, 
och fler och fler vill sälja sina saker berättar hon. 
Men Judiths tar inte emot vad som helst, affärens profil är kläder från 50-, 60- och 70-talet;


– Vi är oerhört petiga med vad vi tar emot och tar verkligen inte in vad som helst. 
Yngre lämnar in mycket märkeskläder medan de äldre kan komma med de riktigt fina sakerna, berättar hon. 
Jag ser direkt vad som är trendigt och aktuellt eller klassiskt.


Damen i den röda kappan lägger ner de gröna pumpsen och väskan i en påse.
– Jag har lämnat in saker här förr, det är ett bra sätt att dryga ut kassan lite så här i slutet på månaden, säger hon innan hon tackar för sig.


Myrorna
Myrorna i Skärholmen ligger utanför det stora inglasade shoppingkomplexet som öppnade portarna hösten 2008.
– Samtidigt som centrumet stod klart kom lågkonjunkturen, berättar Conny, 
butikschef för Myrorna. 
Folk skänker mindre nu, de köper mindre nytt och skänker mindre gammalt. 
Sen så är det ju såklart säsongsbetingat fortsätter han, 
till våren brukar folk i regel byta ut och förnya sin garderob.


Butiken är den näst största i landet på sina 1800 kvadratmeter. 
På entréplanets övervåning trängs gammeldags tekannor, mjukisdjur, 
flätade korgar med garn- och tygbitar, minijordglober, en vacker trasig köksvåg, 
skolväskor, porslinsfigurer, någonting som ser ut som väldigt gamla bakredskap i trä 
och lådor med barnleksaker. 
Conny pekar på en skyltdocka invirad i en brun sovsäck och ett stort metallspänne i midjan;
– En tjej frågade vad det var för storlek på den där, då sa vi att den är unisex, skrattar Conny.


Han plockar fram två sprayfärgade strykjärn av modell äldre och demonstrerar deras nya funktion; 
De är perfekta som bokstöd ser du, säger han och placerar de raka ytorna mellan ett par pocketböcker.


Det är fullt med folk trots att klockan är mitt på dagen. Kön till kassan är lång. 
På väggen hänger en stor röd skylt med vita bokstäver; ”Är du medveten?”
Conny förklarar deras slogan med att man ska vara medveten om tre saker; 
miljömedveten, modemedveten och prismedveten. 
Han har elva anställda och förutom dem arbetar ”samarbetare” på Myrorna. 
Det är personer som på ett eller annat sätt är under rehabutredning av Försäkringskassan eller varit arbetslösa en längre tid. 
Vissa gör sin praktik från gymnasiet eller SFI (Svenska för invandrare).


Alla gåvor som Myrorna får sorteras på två olika sorteringcentraler i Stockholm. 
I Tungelsta, Haninge sorteras alla kläder och textilier där de prissätts och galgas. 
I Sätra, söder om Stockholm, sorteras allt ”hårt” såsom möbler, porslin och böcker. 
Även gåvor som kunder lämnar in här i butik skickas till centralerna berättar Conny. 
Detta för att alla butikerna ska ha ett jämnt sortiment, 
annars skulle till exempel butiken i Ropsten ha mer märkeskläder och dyrare saker än Skärholmen, på grund av sin placering.
– Vissa butiker är dock mer nischade än andra, 
här har vi en större barn- och möbelavdelning medan butiken på 
Tomtebogatan har mer designerkläder och är därmed lite dyrare, säger Conny.


På sorteringscentralerna finns värderingsavdelningar där gåvorna väljs ut efter butiksvänlighet, de andra säljs på export och i sista hand återvinns. 
Allt sparas på centralerna, om folk skickar julpynt nu i mars så sparas det till nästa jul, 
så lite som möjligt ska gå till spillo.
– Det är alltid varans ordinarie pris man utgår ifrån, sedan märke, efterfrågan och kvalité.
Conny berättar att Myrornas intention är att sälja billigt, men samtidigt inte för billigt.


Förutom personalens löner, hyra och el går överskottet går till Frälsningsarmén 
som arbetar med socialt arbete i Sverige. 
Pengarna går till största del åt hemlösa och härbärgen.
– Många som kommer hit vet redan vad de letar efter, 
köper du en tröja på HM kommer 10 000 andra ha en likadan. 
Här kan man hitta unika plagg och dessutom betala en avsevärt mindre summa pengar. 


Ungdomar letar efter speciella kläder och vissa kommer norrifrån bara för att handla här, säger Conny. 
Det mesta vi har är relativt nytt, det är en helt annan mentalitet idag än vad det var 
för 30 år sedan. Då använde man kläderna tills man slet ut dem, 
idag köper man hellre nytt än att lappa de gamla.


Myrorna i Skärholmen får in mycket kuriosa som äldre har skänkt. 
Conny berättar om saker de fått in som de inte ens vet vad det är för något. 
En gång fick de en apparat som såg ut som en cykelsadel. 
De synade den tills någon förklarade att det var någonting man använde förr i tiden att 
trä sin hatt på, för att vidga och förstora den. 
En annan gång fick de in en liten låda i kartong med en kniv fastsatt i locket. 
Det visade sig vara en fördelare för att göra sockerbitar, 
då man förr i tiden köpte socker i stora block.


Emmaus
På Emmaus entréplan möts kunden av kylskåp och hyllor med fairtrade och rättviseprodukter som choklad, tvål, saft och honung. 
Kedjan Emmaus på Götgatan 14-12 är fördelad i tre butiker, barn, trend och en stor med herr-, dam-, bok och husgerådsavdelning.


Inne på lagret står Sara och galgar plagg, 
hon arbetar på den största butiken som är i fyra plan. 
En halvtrappa ner är klädavdelningen med dam till vänster och herr till höger.


Butiken är förhållandevis full med folk, 
de flesta i över medelåldern med famnen fulla av plagg. 
Sara berättar att Emmaus samarbetar med SIDA, som bedriver bistånd till u-länder,
och de kläder som inte säljs i butik skickas bland annat till Angola och Västsahara. 
Här arbetar personalen efter konceptet ”praktisk solidaritet” och tar ut en solidarietslön, 
som innebär minsta möjliga ersättning efter handelsavtal. 
Överskottet av vinsten som butikerna gör skänks till olika projekt som skolor och sjukhus i Afrika.


Här på Emmaus största butik ska allt vara så billigt som möjligt, 
oavsett om plagget är märkt Åhléns eller Mexx. 
I trendbutiken bredvid där det däremot är lite dyrare handlar mest ungdomar. 
Liksom Myrorna tar Emmaus emot gåvor, 
de har bilar som åker runt i landet och samlar in saker som sorteras på ett lager i Västberga, söder om Stockholm.


– Jag har märkt av en ordentlig ökning av försäljningen de senaste åren berättar Sara, 
förut var det lite hysch hysch att köpa begagnade kläder, 
folk kom hit för att fynda och handla billigt. 
Sedan fick second-handbutikerna en högre status, det blev rumsrent och trendigt med vintagekläder. 
Folk frågar mest efter västar och hängslen.
Hon tror även att miljöaspekten spelar en allt större roll idag och att folk i allmänhet 
har insett att man inte bara ska köpa nytt hela tiden utan även tänka på återvinning.


I dörren intill, på Emmaus trendbutik spelas rockmusik på hög volym. 
På en mycket liten yta trängs dam- och herrjackor, 
leopardmönstrade klänningar och slipsar i glada mönster. 
En smal skranklig trätrappa leder upp till en ännu mindre övervåning. 
Där står skor prydligt uppradade längs med väggarna och över dem hänger 
färgkoordinerade skjortor, de flesta i herrstorlekar.
Linn har arbetat här i ett år och berättar att de senaste dagarna har ovanligt många kommit in för att köpa täckjackor, i början på våren!


– Den kom ett par dagar, sen snöade det igen skrattar Linn. 
Annars letar folk mest efter jeans, det är ju klassiskt. 
Här på trendbutiken säljer vi mest väskor och scarfs, och fyndlådan såklart, 
20 kronor plagget. Man vet aldrig vad man kommer att hitta!