Innehåll

11 May 2009

Kulturporträtt: Long distance runners

Min första publicerade artikel! It's on!





- Namnet är taget från en Motorhomeslåt, 
det är en hyllning till dem egentligen, säger Martin Ekman, 
sångare i det nystartade Long distance runners.


- Det handlar om livet och faser man går igenom, 
man springer och springer, som en långdistanslöpning fortsätter han.
Erik Östholm, som är bandets trummis, 
och Martin sitter vid det stora fönstret på 
café Bönor och Bakat i Vasastan. 
Bandet startades för sex månader sedan och består, 
förutom Erik och Martin, 
av Christoffer Englund på gitarr och Daniel Borg på bas.


Martins livskris blev hela bandets kris, säger Erik 
och Martin berättar bakgrunden till hur det hela gick till;
- Det började med att mitt gamla band lades ner 
och min flickvän och jag gjorde slut. 
Jag hade ingenting att förlora så jag tog mitt pick och pack och åkte till USA.

Ensam med sin gitarr åkte Martin runt, 
träffade nya människor, levde spontant och skrev låtar. 
Erik, Martin och Daniel hade spelat tillsammans 
i många år innan de träffade Christoffer och bildade 
Long distance runners.
- Jag raggade upp Christoffer på Systembolaget där han jobbade, han hade lyssnat på oss genom myspace 
och tyckte vi lät bra berättar Martin.

Bandet har signat en låt på skivbolaget Popmate 
och den 31 maj har de sin första spelning på Mosebacke. 
De har uppmärksammats i både radio och tv i Tyskland.

- Vi vill spela mycket, målet är att spela på en stor scen 
för en stor publik säger Erik, 
som till vardags studerar på programmet 
It, medier och design på Södertörns högskola.


Musiken beskriver killarna som melodiös och melankolisk
pop, inspirerat av bland andra Coldplay, U2 
och Simon & Garfunkel.


- Texterna är omsorgsfullt och eftertänksamt skrivna,
vartenda ord är vägt på guldvåg, berättar Martin, 
jag skriver om mänskliga ämnen, 
sådant som alla kan känna igen sig i.


I USA fick Martin distans till alla problem hemma i Sverige.
- När man är mitt i en kris och mår dåligt känns allt meningslöst, berättar han, 
för att skriva musik måste man ha energi. 
Bandet ger mig det, och låtskrivandet har fungerat som terapi för mig. 
Att hålla på med musiken är meningsfullt.