Innehåll

18 November 2010

“Jag kanske blir helgad av Gud”

Erik Fichtelius - UR:s VD 09

Erik "Figge" Fichtelius blir hedersdoktor på Mittuniversitetet den 19 november. 
Han får hatten för sin långa erfarenhet och sitt engagemang i journalistiken.
– Det är jättekul, säger Erik Fichtelius till SundsvAllehanda.

Erik Fichtelius är vd för Sveriges Utbildningsradio (UR) och har tidigare arbetat på Sveriges television och Sveriges radio. 
Han har skrivit böcker om public service roll och om konsekvensneutralitet.  
Erik Fichtelius har även varit gästföreläsare på Mittuniversitetet.
I sitt nuvarande arbete vid UR har han utvecklat Kunskapskanalen.

Hur känns det?
– Det är verkligen roligt att jag får den här hederstiteln, säger han. 
Jag har släktingar som har doktorerat på riktigt i Uppsala och detta är ett erkännande.

Var kommer ceremonin att vara?
– Den kommer att ske i Östersund, för Mittuniversitetet men i någon kyrka tror jag, 
vem vet, jag kanske blir helgad av Gud?

Har du något tips till blivande journalister?
– Kolla aldrig upp en bra grej, den kan spricka, säger Erik Fichtelius och skrattar.