Innehåll

11 November 2010

“Jag ville göra något för andra”

Isa


Isabel Ordaz – Németh har klippt av sig håret.
Hon har det hemma i en låda i väntan på att det ska skickas till oljekatastrofen i Mexikanska golfen.
– Det ska ju ändå klippas, varför inte skänka det till välgörande ändamål,
säger hon.

Första gången Isabel Ordaz – Németh, 19, klippte av 25 centimeter av sitt hår gjorde hon det för tillverkning av peruker åt cancerpatienter.
Den här gången gjorde hon det för sanering av oljekatastrofen i Mexikanska golfen.
Hon studerar naturvårdsbiologi på Mittuniversitetet och flyttade till Sverige,
Sundsvall från Mexico, Aguascalientes, för två månader sedan.

Hur fick du idén?
– Första gången var det i protest mot det mexikanska samhället och deras syn på hur en kvinna ska se ut.
Jag ville gå emot idealbilden de har och att kvinnan ska tillfredställa mannen med sitt utseende. Det stör mig verkligen.
Jag fick många kommentarer efter det, för att jag var tjej och hade kort hår.
Men jag tänkte noga igenom det innan.

Hur kändes det?
– Mina föräldrar stöttade mig, det var befriande att klippa av det.
Men den här gången var det mer en impuls.
Jag hörde talas om organisationen Matter of trust och att de samlar hår,
både från människor och djur, för att sanera och lindra oljeutsläpp.
Plus att det inte var långt nog att göra en peruk den här gången.

Hur fungerar det?
– Oljan absorberas i håret. Det släpps ner i ett material som liknar strumpbyxor och sugs in.
De här oljekatastroferna kan annars ta 20 år att sanera.
Idén kom från en frisör som stod och tvättade en kunds hår.

Vad kan man göra för att hjälpa till?
– Spara håret när man klipper sig, kontakta Matter of trust och sprid budskapet!