Innehåll

11 November 2010

Oskar Linnros – från hiphop till hipsterpop

Oskar Linnros bild
Sundbybergssonen Oskar Linnros har tagit av sig sin truckerkeps.
Han har lagt den arga instrumentala hiphopen på hyllan och bytt bana, nästan.
På nya skivan ”Vilja bli” hörs små Snook och Maskinenreferenser men det är helt nytt sound.
Kanske påminner det om Håkan Hellström, Kent eller Mauro Scocco.
Men främst är Oskar Linnros egen.


– Hade jag inte lyckats som artist hade jag kanske sålt knark i Hallonbergens centrum,
eller varit civilekonom på något stort företag, säger Oskar Linnros till Metro Student.
Oskar ”Kihlen” Linnros är rappare, artist, producent och instrumentalist. 
Och han är som bäst när han sjunger solo.
Det är soulig pop med känslor sammanfattade i korta, enkla fraser som kryper in under skinnet.
Oskar Linnros är förortsromantiker, sårad, ledsen och glad.
Skivan visar diversiteten i hans kompetens.

För albumet ”Vilja bli” har Oskar Linnros vunnit två Rockbjörnar i kategorierna ”Årets svenska låt” och ”Årets genombrott”.
– Mitt soloprojekt är otroligt avgörande för framtiden. 
Mitt mål är alltid att försöka lära mig skriva de låtar som jag har i huvudet,
ibland lyckas jag och ibland inte. 
Höjdpunkten hittills är när ”Från och med du” gick upp som tracks-etta.
Det var en grej som jag inte hade förväntat mig, en höjdpunkt, säger Oskar Linnros.


Oskar Linnros spelar på Aveny i Sundsvall den 13 november