Innehåll

2 March 2012

Inte alla sportar på sportlovet

 

När de flesta andra packar skidor och termos packar eleverna i Aspudden skolväskan.

31 högstadieelever har den här veckan valt att läsa upp ämnen istället för att vara lediga.

– Mina kompisar och alla andra ligger säkert och sover till klockan 15 i eftermiddag, säger Emanuel Lowan, 15 år.

Tunnelbanan på röda linjen är ovanligt tom och Aspuddens skola ligger öde, nästintill. Några tappra högstadieelever tagit sig hit, trots att det är sportlov. På entrédörren sitter en lapp som välkomnar alla elever till den första sportlovsskolan på Aspuddens skola.

– Det är första gången vi har skola under sportlovet, och eleverna är här helt frivilligt, alla kanske inte är 100 procent motiverade, men de kommer ändå, säger Claes Åhammar.

Claes Åhammar är vikarie på Aspuddens skola. Han försöker få ihop niorna i ett klassrum och delar ut uppgifter. Han berättar att alla inte kommit än, och att han måste gå och ringa för att väcka några.

– Jag har elever från årskurs sju, åtta och nio här, utspridda i olika klassrum. Jag hjälper dem i alla ämnen de behöver extra stöd i, säger Claes Åhammar.

I den stora tegelaulan sitter Emilia Rengifo, 17, Louise Palmén, 15, och Emanuel Lowman, 15. På frågan om vad de hade gjort om de inte varit här svarar de allihop en enda sak: sovit.

Emanuel Lowman är i skolan främst på grund av matematiken. Han har missat ett kapitel i boken och vill komma ikapp sina klasskamrater.

– Jag måste ta igen det som jag har missat. Jag vill lära mig allt, in och ut, så att det inte några problem sen, säger han.

Emanuel vill arbeta med avancerad matematik i framtiden. Uppgiftspappret visar en bild på Archimedes under titeln sorter och omvandlingar; decimeter, millimeter, vikter och höjder.

– Jag vill läsa ekonomi och har sökt till Kärrtorps gymnasium. Sen vill jag plugga vidare efter det, och jobba extra. Kanske på kontor, säger Emanuel.

Han tycker att det bästa med att kunna komma till skolan när det är lov är att han får extra hjälp och att det är mindre folk.

– Den enda nackdelen är att man inte får sova ut, säger Emanuel.

Skolan pågår varje dag under lovet mellan klockan tio till två. Det bjuds på frukost och lunch och biljard på rasten. Det är ämneslärare och mentorer som bestämt vilka uppgifter som ska göras, vilka tal som ska räknas och vilka kapitel som ska läsas. Sportlovsskolan ska fungera som stöd för elever som inte har godkänt i kärnämnen, varit sjuka eller bortresta och missat prov.

– Jag har varit Chile i två månader, så jag behöver göra uppgifter i hemkunskap, so och no, matte och engelska, säger Emilia Rengifo.

En våning upp sitter tre elever och gör prov.

– Jag tycker att det är kul att eleverna kommer hit på lovet, de är engagerade. Under lovet har de en större chans att få hjälp. Det är en lugnare miljö och de kan koncentrera sig bättre, säger Love Lidström, resurslärare.

Det är inte bara plugg som pågår på sportlovsskolan. I ett klassrum i en annan del av byggnaden jobbar Stefan Amrén med tre tjejer från nian med att renovera och måla om. Klassrummet är blått och ska nu, med tjejernas hjälp, bli vitt.

Martina Skoglund, 15, får ett verktyg av Stefan och börjar skrapa av färg längst ner på väggens list. Hon har sökt flera olika målargymnasier inför hösten.

– Det är det här jag vill jobba med, och det finns flera gymnasier i Stockholm som har målarinriktningar. Jag vill gå i Huddinge, Sundbyberg eller Kista. Kungsholmen har också målarprogram, säger Martina Skoglund.

Läs artikeln med bilder här