Innehåll

26 May 2009

Tsunami

Jag minns den första vågen sakta slå in över stranden
Jag drömde att jag drömde
Jag minns den andra vågen som en vägg framför oss
Jag drömde att jag flög iväg
Jag minns den oändliga skräcken, väntan på den tredje vågen
Jag drömde att jag blev räddad

Jag minns hur människor sprang i panik
Jag minns hur vi klättrade på taken
Jag minns barn som drogs med vattnet, ut i vattnet
Jag minns hur vi låste in oss på toaletten

Jag minns Bamseklubben på stranden
Jag drömde att de hade en båt
Jag minns sekunderna innan – vi åt frukost
Jag drömde att himlen var oskyldigt blå
Jag minns förödelsen efter flodvågen
Jag drömde att jag skulle vakna ur mardrömmen

Jag minns att nu är det över
Jag drömde att det är över nu


(Läs Charlotta Ölanders bok "Och himlen var oskyldigt blå")